Awaria energetyczna

Sposób postępowania w przypadku awarii energetycznej

Awaria energetyczna – poważne uszkodzenie sieci energetycznej, skutkujące długotrwałą przerwą w dostawie energii.

Sporządź listę urządzeń na prąd podtrzymujących życie członkom rodziny (respiratory, wyposażenie tlenowe i inne urządzenia podtrzymujące przy życiu).

Zawsze powinieneś mieć plan awaryjny obejmujący alternatywne źródła zasilania w odniesieniu do urządzeń.

Postępowanie podczas wystąpienia awarii elektrycznej:

  • Sprawdź czy twoi sąsiedzi mają prąd – prądu brakować może jedynie w twoim domu, czego powodem może być awaria bezpiecznika lub przepalenie obwodów elektrycznych. Gdy twoi sąsiedzi również pozbawieni są prądu, zadzwoń do zakładu energetycznego. Jeśli będziesz zmuszony wyjść na zewnątrz, by zbadać sytuację, zabierz ze sobą latarkę i zwracaj uwagę na zerwane druty elektryczne (nie podchodź do nich) – natychmiast zgłoś ten fakt do zakładu energetycznego.

  • Do oświetlenia używaj latarek, a także świec i lamp naftowych pamiętając o właściwym korzystaniu z nich, w związku z zagrożeniem pożarowym.

  • Wyłącz urządzenia w domu – gdy większość z nich (lodówki, termy i bojlery, wentylatory i pompy) pozostaje włączona, mogą spowodować przeciążenie sieci, w momencie przywrócenia dopływu prądu.

  • Lodówki i zamrażarki powinny być zamknięte tak długo jak to tylko możliwe – jedzenie może być przechowywane dzień lub dwa, gdy drzwiczki są zamknięte (zimą część produktów można przechowywać w odpowiednim pojemniku na zewnątrz, gdy temperatura spada poniżej zera, można zamrozić wodę w pojemnikach na zewnątrz i przynieść do lodówki, by móc trzymać jedzenie w chłodzie); jedz w pierwszej kolejności produkty o krótszym terminie przydatności – w przypadku jakichkolwiek wątpliwości wyrzuć je.

  • Ostrożnie używaj przenośnych generatorów prądu – mogą one być używane w celu dostarczenia ograniczonej ilości energii w czasie przerw w dopływie; nigdy nie uruchamiaj przenośnych urządzeń w domu lub garażu – mogą wywołać pożar i zaczadzenie; generatory instaluj i eksploatuj zgodnie z instrukcją.

  • Jeśli wodę uzyskujesz ze studni lub zbiornika, bądź przygotowany na korzystanie z alternatywnych źródeł wody do czasu, gdy przywrócony zostanie dopływ prądu – we wspomnianych zbiornikach wykorzystuje się pompy elektryczne, które nie będą działać bez prądu.

  • Pamiętaj, urządzenia gazowe mogą nie funkcjonować, gdy nie będzie prądu, ponieważ energia elektryczna może być niezbędna do uruchomienia zapłonu.

  • Zimą pamiętaj o spuszczeniu wody z instalacji wodnej i centralnego ogrzewania, zabezpiecz pompy, termy, bojlery, odpływy zlewozmywaków i pralek – instalacje z zimną wodą, mogą zamarzać, gdy nie ma prądu; by uniknąć poważnego zalania, gdy wzrasta temperatura, zakręć zawory – nigdy nie włączaj jakiegokolwiek podgrzewacza wody, o ile zbiornik nie jest pełny.

Awaria energetyczna zimą – utrzymywanie ciepła:

  • Wybierz jeden pokój w domu (najlepiej słoneczny) – taki, w którym może mieszkać cała rodzina.

  • Ubierz się wielowarstwowo, także w swetry i płaszcze przepuszczające powietrze
    i dłużej zatrzymujące ciepło.

  • Zachowaj ostrożność, używając zastępczych źródeł ogrzewania takich jak przenośne grzejniki gazowe, piecyki naftowe, kominki itp.; grzejniki nie mogą być umieszczone w pobliżu materiałów łatwopalnych – nie pozostawiaj ich bez nadzoru!

  • W domach z ogrzewaniem gazowym otwory wentylacyjne oczyszczaj ze śniegu i lodu.

  • Pamiętaj o regularnych przeglądach urządzeń grzewczych.

Gdzie zgłosić awarię prądu?

Awarię prądu można zgłosić pod numerem alarmowym 991. Należy bezwzględnie korzystać z numeru 991 w przypadku zagrożenia życia. Bezpłatny numer telefonu Pogotowia Energetycznego do zgłaszania awarii zasilania jest dostępny całą dobę, 365 dni w roku, dla wszystkich mieszkańców Polski – bez względu na teren działania Operatora Systemu Dystrybucyjnego.

Kiedy należy skontaktować się z numerem 991?

  • w przypadku uszkodzenia linii energetycznej lub uszkodzeń zamknięć do obiektów energetycznych (np. zerwana kłódka, otwarte drzwi do stacji transformatorowej),

  • gdy nie ma prądu w twojej okolicy, dzielnicy, miejscowości,

  • gdy dostrzeżesz, że twój licznik nie działa prawidłowo, powoduje brak zasilania lub zagrożenie dla życia,

  • zerwałeś plombę, wymieniając bezpiecznik przedlicznikowy.

Kiedy wezwać Pogotowie Energetyczne?

Zanim jednak zgłosimy problem, należy dokonać wstępnej, samodzielnej diagnozy zaistniałej sytuacji, czyli ustalić powód braku prądu. Przed wezwaniem pogotowia energetycznego lub fachowca upewnijmy się, gdzie może leżeć przyczyna awarii. W pierwszej kolejności należy sprawdzić bezpieczniki. Podchodząc do tablicy rozdzielczej, trzeba zobaczyć, czy wszystkie bezpieczniki są włączone oraz sprawdzić zabezpieczenie przy liczniku. Należy upewnić się, czy awaria energii dotyczy tylko naszego mieszkania lub domu. Kiedy dochodzi do przerw w zasilaniu, warto sprawdzić, czy dyspozytorzy już o tym wiedzą.

Praca Pogotowia Energetycznego

Pogotowie Energetyczne interweniuje w przypadkach, gdy uszkodzeniu ulega sieć dystrybucyjna będąca własnością Operatora Systemu Dystrybucyjnego. Oznacza to, że pogotowie energetyczne pomaga w sytuacji, gdy przerwa w dostawie energii elektrycznej jest spowodowana uszkodzeniem sieci poza instalacją wewnętrzną odbiorcy. Po kontakcie z pracownikami dyspozytorium odbierającymi zgłoszenia o awarii, to oni zdecydują, czy należy wysłać ekipę Pogotowia Energetycznego. 

Pracownicy Pogotowia Energetycznego wykonują swoją pracę niezależnie od pory dnia, 24 godziny na dobę. Naprawiają lub zabezpieczają doraźnie w celu późniejszej naprawy linie energetyczne, które uległy uszkodzeniu. Naturalnym jest, że w pierwszej kolejności usuwane są awarie, które stwarzają zagrożenie dla życia i zdrowia człowieka, takie jak: przewrócone słupy linii energetycznych, zerwane przewody przemysłowe czy przewody leżące na ziemi. W następnej kolejności przywracany jest prąd do domów i obiektów przemysłowych.

Czas trwania jednorazowej przerwy w dostarczaniu energii elektrycznej nie może przekroczyć: w przypadku przerwy planowanej - 16 godzin, w czasie przerwy nieplanowanej - 24 godzin. Firmy mają zatem określony czas na usunięcie awarii, nawet jeśli powstała w wyniku warunków atmosferycznych.

Ryzyko długotrwałych przerw w dostawach energii elektrycznej jest coraz większe. Jak przygotować się na taką ewentualność?

Warto zacząć od przedmiotów, które należy mieć ze sobą. Dobrze trzymać je w jednym miejscu (skrzynce, torbie, szafce), które będzie łatwo dostępne przy braku zasilania, a więc przy braku oświetlenia. W miejscu tym powinny znaleźć się:

  • apteczka wyposażona w środki pierwszej pomocy, lateksowe rękawiczki, nożyczki oraz leki przeciwbólowe i przeciwbiegunkowe,

  • cukierki w niewielkim opakowaniu o długiej dacie przydatności do spożycia, np. landrynki,

  • długopisy oraz mały notes,

  • gwizdek,

  • latarki ręczne i czołowe oraz latarenki na uniwersalne baterie alkaliczne, a także duży zapas baterii,

  • mapa miasta lub okolicy,

  • naładowane powerbanki oraz uniwersalny rozgałęziony kabel do urządzeń przenośnych (np. telefonów, zestawów nawigacji),

  • radio bateryjne,

  • scyzoryk lub multitool dobrej jakości,

  • świece oraz zapałki lub zapalniczki, które powinny zostać użyte dopiero po wyczerpaniu możliwości elektrycznego zasilania, ze względu na ryzyko wywołania pożaru,

  • zapas gotówki na 2-3 dni.

Powyższe przedmioty mają niewielkie rozmiary, można je zatem zapakować do niewielkiego pojemnika, by w razie potrzeby mieć je wszystkie pod ręką. Poza nimi warto posiadać również (już w innym miejscu):

  • koce termiczne i ciepłą odzież,

  • kuchenkę turystyczną wraz z zestawem nabojów gazowych, 

  • lód w kostkach w zamrażarce,

  • łom,

  • wachlarz, 

  • żelowe kompresy,

  • żelowe rozgrzewacze rąk,

  • zapas wody oraz suchego prowiantu (czyli jedzenia niewymagającego obróbki termicznej) na dwa-trzy dni.

Rzeczy z powyższej listy pomogą w funkcjonowaniu bez energii elektrycznej przez dłuższy czas.