Dworzec kolejowy

  • Ceglany budynek dworca kolejowego
  • Ceglany budynek dworca kolejowego

Dworzec kolejowy

Stacja kolejowa w Głownie jest częścią linii kolejowej nr 15 łączącej Bednary ze stacją Łódź Kaliska. Głowno posiada połączenie kolejowe od 15 listopada 1902 roku, tj. od momentu uruchomienia Kolei Warszawsko-Kaliskiej. Przez 4 lata, tj. od 1 października 2007 do 1 października 2011 roku, ze względu na zły stan techniczny  torowisk i nieopłacalność utrzymywania ruchu pasażerskiego, linią tą odbywały się wyłącznie przewozy towarowe i prowadzono nią doraźne objazdy. Ruch pasażerski przez Głowno został przywrócony po zakończeniu remontu linii na przełomie sierpnia i września 2011 roku. W 2012 r. rozpoczęto modernizację zdewastowanego budynku dworca kolejowego, którą zakończono rok później. Podczas renowacji zostały wyeksponowane historyczne walory architektury stacyjnej. Dworzec kolejowy w Głownie to obiekt kameralny, o kształcie charakterystycznym dla Kolei Warszawsko-Kaliskiej. Stacje o podobnej architekturze zachowały się m.in. w Sochaczewie, Zgierzu czy Pabianicach.

Od grudnia 2014 r. w ramach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej na trasie Łódź-Głowno-Łowicz kursują nowoczesne pociągi typu FLIRT3, wyprodukowane przez firmę Stadler Polska. Wnętrza pociągów są klimatyzowane i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Znajdują się w nich biletomaty, monitory LCD, gniazdka elektryczne, kamery monitorujące oraz internet bezprzewodowy. Pociągi zostały też wyposażone w przestronne toalety z przewijakami niemowlęcymi, uchwyty na wózki oraz stojaki na rowery. Przewóz rowerów jest darmowy.